Na plný plyn proti zdi, aneb boj o pět hvězdiček

Foto: Euro NCAP

Euro NCAP je nezávislým orgánem, který stojí za novými výsledky v oblasti bezpečnosti při autonehodách. Každá automobilka by pro své modely chtěla získat vytoužených pět hvězdiček. Víte ale, jak tato organizace funguje?


Organizace Euro New Car Assessment Program (Euro NCAP) byla založena v roce 1996. První srovnávací nárazové testy pak byly zveřejněny v roce 1997. Jednoduše se dá říci, že Euro NCAP je nezávislým bezpečnostním orgánem pro nárazové zkoušky (crashtesty), který pečlivě hodnotí bezpečnost nových automobilů a pomáhá podporovat inovace v oblasti bezpečnostních technologií. 

Jelikož se výrobci automobilů, ale i mnoho dalších firem a organizací, připojily k iniciativě „Vision Zero“, jejímž cílem je eliminovat všechna úmrtí a vážná zranění na silnici, testovací program Euro NCAP se neustále vyvíjí. Konstruktéři proto pravidelně aktualizují režimy nárazových testů, aby zajistili, že automobily budou hodnoceny podle aktuálně nejpřísnějších možných kritérií. 

Současný bezpečnostní režim Euro NCAP zahrnuje dvojí hodnocení, přičemž automobily jsou testovány s různými bezpečnostními prvky, ale i bez nich. To znamená, že některá auta mohou získat například pět hvězdiček, pokud jsou konfigurována s autonomním nouzovým brzděním, ale pokud tato funkce není standard, hodnocení klesne o jednu hvězdičku. Pro získání druhého volitelného počtu hvězdiček u automobilu musí výrobci potvrdit předpoklady, že další bezpečnostní technologie bude namontována alespoň na 25 procent prodaných modelů. 

Poslední velké změny v hodnocení byly oznámeny v květnu 2020 a jednalo se o největší změnu za poslední dekádu. Nejvýznamnější změnou byl však nový test progresivní deformovatelné bariéry. Ta se totiž nyní pohybuje rychlostí 50 km/h, místo toho, aby zůstala statická. Tento test tak posoudí, zda větší a těžší automobily vystavují majitele menších vozidel zvýšenému riziku. Vzhledem k tomu, že vozy kategorie SUV stále rostou v popularitě, a elektromobily se svými těžkými bateriemi také, je tato kontrola navržena tak, aby zajistila řidičům malých hatchbacků a městských automobilů maximální možnou ochranu. 

Obecně jsou posuzovány tři bezpečnostní oblasti: 

Pomoc vozidla: Jak efektivně fungují systémy během normálního provozu. 

Zapojení řidiče: Např. jak dobře auto sleduje, zda řidič věnuje pozornost jízdě (např. ruce na volantu), jak intuitivní jsou systémy, a jak jasné je, zda je systém aktivní nebo neaktivní. 

Bezpečnostní záloha: jak dobře fungují systémy v případě nouze, například při ztrátě vědomí řidiče, při selhání systému nebo při srážce. 

Na závěr se ještě podíváme na konkrétní kategorie, které Euro NCAP kontroluje. Jedná se o skóre bezpečnosti při nárazu, které je vyjádřeno procentním hodnocením, takže můžete porovnávat výsledky mezi různými značkami a modely, které podstoupily stejné testy. Hodnocení se udělují v každé z následujících čtyř kategorií: 

Ochrana dospělých cestujících

Hodnocení ochrany dospělých cestujících je založeno na scénářích nárazu, které simulují čelní náraz, narážejí bočně do pohybujícího se předmětu a zasáhnou pevný předmět, jako je například sloup veřejného osvětlení. Zapracována je také ochrana krční páteře a účinnost autonomních brzdových systémů. 

Ochrana dětských cestujících

Toto hodnocení je založeno na třech faktorech, jmenovitě na ochraně poskytované dětskými zádržnými systémy při čelních a bočních nárazech, schopnosti umístit zádržné systémy různých velikostí a designu a na opatřeních ve vozidle, která usnadňují bezpečné používání dětských sedaček. (např. ukotvení dětské sedačky ISOFIX, systémy deaktivace airbagů a jasné označení těchto funkcí) 

Ochrana chodců

Euro NCAP určuje bezpečnost nových automobilů z pohledu chodce hodnocením rizika poranění hlavy, pánve a nohou z různých konstrukcí přední části včetně kapoty, čelního skla, hrany kapoty a nárazníku. Další body se udělují, pokud systémy autonomního nouzového brzdění zmírní zranění. 

Bezpečnostní asistent

Toto skóre je sestaveno z asistenčních technologií, které Euro NCAP určilo jako nabízející nejvyšší bezpečnost. Monitoruje se zde vše od připomenutí zapnutí bezpečnostních pásů až po pokročilejší systémy, jako je elektronická kontrola stability, omezovače rychlosti, asistent udržování v jízdním pruhu a autonomní nouzové brzdění.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…


TestyOjetin.cz 

FOLTÝN PUBLIC RELATIONS
Rybná 24
110 00   Praha 1 
info@testyojetin.cz 

Ochrana osobních údajů

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.
K provozování webových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) využíváme takzvané „cookies“. Jde o malé soubory sloužící k přizpůsobení obsahu Webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto Webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováváním cookies nesouhlasíte, změňte si, prosíme, požadované nastavení Vašeho prohlížeče. Více informací naleznete po stisknutí tlačítka „Cookies“.