Funkce Start/Stop pravidelně ovládá přední příčky hitparád o nejprotivnější asistenční systém. Víme, jak ho natrvalo vypnout, má to ale velká rizika.
Kdykoliv nějaká motoristická redakce zveřejní anketu na téma „Nejprotivnější asistenční systém“, lze si téměř s jistotou vsadit, že vítězem se stane funkce Start/Stop. Kdysi na tuhle funkci automobilky hodně vsázeli v naději, že uspoří nějaký ten gram CO2. To se sice asi podařilo, nicméně v konečném důsledku se moc neušetří. Zda-li vůbec něco. Nejenže systém otravuje řidiče vypínáním motoru třeba i při dobrzďování na červenou nebo při popojíždění v zácpě, ale neustálé vypínání a zapínání motoru klade také velké nároky na baterii a celou startovací soustavu. O motoru nemluvě.
Na různých motoristických fórech se proto vedou diskuze, zda a jak lze vypnout systém Start/Stop. Asi nejúčinnější způsob je ten nejjednodušší a zabere necelou minutu práce, nese s sebou ale jistá rizika, která musí majitel vozu pečlivě zvážit. A čím mladší vůz, tím spíše, je-li vůz ještě v záruce, tím jsou rizika takové úpravy větší. A v čem zmíněná úprava spočívá?
U drtivé většiny vozů stačí pouze vytáhnout z konektoru kabel, který měří napětí baterie. Ten je většinou součástí mínusového, tedy černého, kabelu u baterie. Vytažení tohoto konektoru způsobí, že příslušná řídící jednotka nedostává informaci o stavu napětí baterie a motor nevypíná. Hlídání napětí baterie je přitom pro správnou funkci Start/Stop klíčové. Při aktivované funkci Start/Stop by se totiž mohlo stát, že například při dlouhém stání a současně velkém odběru, by mohlo dojít k fatálnímu poklesu napětí v baterii. A jaká jsou rizika této úpravy?
Na provoz vozu nemá zmíněná úprava žádný vliv, pouze bude svítit kontrolka nefunkčního systému Start/Stop. Riziko z úpravy ale vyplývá pro majitele vozu v záruce. Do řídící jednotky se totiž zmíněný zásah zapíše jako chybová hláška a při diagnostice motoru ji zkušený automechanik snadno odhalí. Úmyslné vyřazení systému z jeho činnosti pak může mít zásadní vliv na případně řešení nějaké záruční opravy, případně na záruku jako takovou. Problémy mohou mít i majitelé nezávislého topení, které pravděpodobně nesepne, jestliže řídící jednotka rozpozná, že nedostává informace o stavu napětí baterie.
Buď jak buď, Start/Stop je skutečně protivný systém, který drtivá většina řidičů stejně po usednutí do auta tlačítkem vypíná. Je tak otázkou, jestli by automobilky od instalace této funkce neměly ustoupit.