Jakou barvu má mít kouř z výfuku? A má být kouř vůbec vidět? Ne všichni řidiči vědí, jaká barva kouře může znamenat velký, a také drahý problém, který je potřeba hned řešit
Určitě jste již slyšeli spoustu zaručených rad, jak poznat případnou závadu na motoru auta podle barvy kouře, který vychází z výfuku. Jenže jaká barva kouře je ta správná a co vlastně která barva může značit za závadu, to ví jen málokterý řidič. Přitom včasnou opravou lze zachránit mnohem větší a dražší poškození, případně odvrátit nepojízdnost auta.
Modrá barva kouře
Modrá barva kouře znamená v drtivé většině případů velký problém. Závad může být v takovém případě totiž několik, a všechny budou poměrně závažné. Modrá barva výfukových plynů totiž často znamená spalování oleje. Ten se do spalovacího prostoru může dostávat přes pístní kroužky, resp. poškozené těsnění ventilů. Stejný efekt může ale také způsobit netěsnost turbodmychadla. Při nákupu ojetého auta proto určitě zkontrolujte motor nejen ve volnoběžných otáčkách, ale také pod plným zatížením.
Šedá barva kouře
Jestliže z výfuku vychází dým šedivé barvy, může jít o závadu na senzoru teploty. Tato závada totiž způsobí, že řídící jednotka „obohatí“ palivovou směs, která se dostává do spalovací komory. Ve směsi je méně kyslíku a více paliva, proto kromě typické šedé barvy kouře může řidič ještě zaznamenat silný palivový zápach. Oprava nebývá časově ani finančně příliš náročná, někdy ale může být závada i přímo na řídící jednotce, a tam je již většinou potřeba počítat s vyšší částkou za opravu, resp. výměnu.
Bílá barva kouře
Bílá barva je z pohledu možné závady asi nejpříznivější. Nemusí totiž znamenat vůbec žádnou závadu, protože především v zimním období se nemusí jednat o kouř jako takový, ale o směs čirého kouře a páry. Po zahřátí motoru by kouř již neměl být vidět. Jestliže se ale z výfuku line bílý kouř po celou dobu jízdy, a to i v letním počasí, může takový jev znamenat, že se do spalovací komory dostává chladící kapalina. Nejčastějším důvodem takové závady bývá prasklé těsnění pod hlavou motoru.
Černá barva kouře
Černá barva kouře není doménou pouze starých Avií nebo nákladních tatrovek. Týká se ale většinou aut s dieselovým motorem. Nicméně ani u benzínových motorů nelze vyloučit, že z výfuku bude vycházet černý kouř. Důvodem může být závada vstřikovacího systému, resp. jeho jednotlivých částí, jako jsou například vstřiky a čerpadlo. Závada se projeví nejčastěji při prudkém sešlápnutí plynového pedálu. Někdy bývá dým natolik hustý, že auto zmizí v oblaku kouře. Rychlá oprava je nutná, protože může dojít k výraznému unikání paliva, což by mohlo mít fatální důsledky.