Někteří majitelé kombíků nebo SUV vůbec netuší, že se jich tahle značka týká

Foto: Pixabay

Značku B4 – Zákaz vjezdu nákladních automobilů, nechává drtivá většina řidičů vozů kombi nebo SUV zcela bez povšimnutí. Přitom právě jich se může týkat


Značka B4, tedy Zákaz vjezdu nákladních automobilů, totiž zakazuje vjezd všem nákladním vozům, bez ohledu na jejich hmotnost nebo délku. Mnoho řidičů vozů kategorie kombi, pickup nebo například SUV, ale vůbec netuší, že právě takový vůz řídí. Koho by také napadlo, že když si například v autobazaru koupí ojetou Škodu Octavii combi, že bude řídit náklaďák. Přesto to není nic neobvyklého.

Týká se to především starších vozů, které si jejich první majitelé nechali kvůli odpočtu DPH zaregistrovat jako užitkové vozidlo kategorie N1. Do roku 2009 se totiž nedalo DPH odečíst u všech vozidel, ale pouze u vozidel užitkových. Mnozí podnikatelé a firmy to řešili přestavbou vozů kombi nebo SUV na užitkové vozy zabudováním pevné přepážky, která oddělovala zavazadlový prostor od prostoru pro posádku. To totiž pro zařazení vozu do kategorie N1 stačilo. Octavia combi, Renault Laguna, BMW X5 nebo třeba Opel Astra. Všechny tyto vozy, a nejenom tyto, se na českých silnicích mohly objevit se zmíněnou přepážkou.

Povinnost mít v autě přepážku již dnes neplatí, ale jestliže je v technickém průkazu uvedena kategorie vozu N1, platí pro majitele takového auta jistá omezení. Některá plynou z faktu, že kvůli montáži přepážky bylo auto homologované například jako pouze čtyřmístné, nebo že u něj chybějí úchyty na zadní bezpečnostní pásy. Menší vozy, jako například Renault Clio, využívané kurýrní společností, zase musely mít například zaslepená zadní boční okna.

Dalším významným omezením je ale nutnost všímat si i značek, které jsou určené pro nákladní vozy. Dovedeno ad absurdum by totiž například taková Octavia combi, která má v TP uvedenou kategorii N1, nesměla vjet do míst označených například značkou B4, tedy Zákaz vjezdu nákladních automobilů. V praxi by takové vozidlo nemohlo vjet třeba do levého pruhu na Jižní spojce nebo do některých částí Prahy, atd. To se týká samozřejmě pouze varianty, kdy není značka B4 doplněna dodatkovou tabulkou určující hmotnost vozu.

V praxi jsme se sice nesetkali s informací, že by policie takové vozidlo někdy zastavila a pokutovala, ale v teoretické rovině by to možné bylo. Někdy je sice možné udělat přeregistraci z N1 zpět na osobní automobil, ale většinou to možné není. Při nákupu ojetého vozu se proto velmi pečlivě podívejte do technického průkazu, zda kupujete skutečně osobní automobil. Kategorie N1 by vám třeba vadit nemusela, ale za určitých okolností by vám právě tahle kategorie mohla způsobit nemálo problémů.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.