Testujeme ojeté SUV Ford Kuga s motorem z Focusu RS – tohle tedy byla jízda

Foto: favcars.com

Když dáte ojetému crossoveru pod kapotu stejný pětiválec jako měl třeba Ford Focus ST nebo Focus RS, parádně si zajezdíte. Praktičnost, terénní schopnosti ani spotřebu ale raději moc neřešte. Na druhou stranu patří Ford Kuga v rámci ojetin mezi crossovery s výbornými jízdními vlastnostmi a skvělou spolehlivostí. Jeho nákupem byste tak neměli šlápnout vedle. Modely z roku 2009 a naftovým dvoulitrem pořídíte od nějakých 150 tisíc korun, benzínový pětiválec 2,5 Turbo potom od přibližně 220 tisíc korun. Při výběru stojí za zvážení, zda potřebujete pohon 4x4, my bychom doporučovali spíše předokolku. S Kugou se stejně do žádného náročného terénu pouštět nebudete.


Ford Kuga první generace se začal vyrábět v únoru 2008 jako odpověď na módní vlnu crossoverů, která se rozšířila z USA i do Evropy. Na trhu vydržela Kuga do konce roku 2012, kdy přišel modernizovaný globální model s větším kufrem a prostornějším interiérem. Ford Kuga je postaven na stejné platformě, kterou využívá třeba Ford Focus nebo MPV C-Max. Je to poměrně kompaktní auto a poznáte to hlavně na místě uvnitř. Dozadu se sice dva dospělí posadí, ale kufr je poměrně malý a ani s místem nad hlavou to není moc slavné. Kuga je zkrátka menší crossover a spíše takový přizvednutý hatchback než plnohodnotné SUV. Škoda Yeti nebo Volkswagen Tiguan rozhodně nabízejí více místa, i třeba Nissan Qashqai je větší, zejména ve vezi +2.

Foto: favcars.comZmínění soupeři ale nenabídnou takový jízdní projev. Ovladatelnost Kugy je výborná, řízení příjemně mechanické a na silnici se chová jako dobře naladěný hatchback. Řízení poskytuje docela slušnou zpětnou vazbu a pod kapotou testovaného auta, které jsem si půjčil, byl snad nejcharakternější motor, jaký si do SUV vůbec můžete koupit. Přeplňovaný benzínový pětiválec 2,5 l pochází od Volva a znát ho můžeme třeba i z ostrého hatchbacku Focus ST a Focus RS. Byl i v Mondeu a svého času se jednalo o nejsilnější motor v evropských Fordech. Je to příjemná jednotka, navíc je velmi silná, má hezký zvuk a Kuze uděluje hezkou dynamiku. Jistě, spotřeba není nejlepší a auto si řekne o nějakých 10,5 litru na 100 km minimálně v příměstském provozu. Z tohoto důvodu asi budete hledat turbodiesel. Jiný benzínový motor totiž v nabídce ani nebyl.


Testujeme ojetý Ford Mondeo ST220 – auto, kvůli kterému byl degradován šéf dopravní policie
Ojetý Ford Puma - kdysi velká stylovka, dnes zajímavá raritka za pár korun
Ojetý Ford Fusion je levný a prodává se dobře
Srovnání ojetin: Ford Focus ST170 a Ford Fiesta ST 1,5 EcoBoost


Ford Kuga se prodával s naftovým čtyřválcem 2.0 TDCI o výkonech 100, 103 a 120 kW. Nejprve přišla jednotka o výkonu 100 kW, která vydržela na trhu do února 2010. Plní normu Euro 4 a její výhodou je absence filtru pevných částic. Pak dorazily verze 103 a 120 kW a ty už mají filtr, ale zase plní normu Euro 5. Právě s filtrem pevných částic bývají problémy a vlastně se jedná o jediné citlivé místo tohoto turbodieselu. V zásadě je to totiž spolehlivý motor s dobrou mechanikou, takže když dopřáváte motoru pravidelné výměny oleje a chováte se k němu s citem, vydrží hodně. Pozor ale na dvouhmotové setrvačníky, spojku, vstřikování a turbo. Občas zlobí žhavení, ale to jsou záležitosti, které prostě ojeté turbodiesely potkávají a v případě Fordu Kuga se naštěstí nevyskytují moc brzy a tak často.

Foto: favcars.comSlabší diesely byly i jako předokolka a to pro běžné ježdění stačí. Navíc je Kuga s předním pohonem živější a lépe se řídí. Čtyřkolka se dávala standardně k verzi 120 kW a také jste si mohli přikoupit dvouspojkový automat PowerShift. Je to dobrá převodovka, řadí plynule a jemně. Není tak rychlá jako DSG u Volkswagenu, ale autem aspoň necuká. Automat jen potřebuje nejpozději každých 60 000 km vyměnit olejovou náplň. Kdo tohle zanedbal, zadělává si na problémy. Pozor na podivné chrčivé a bzučivé zvuky z převodovky, to svědčí o problému. Opotřebované dvouspojky také dělají to, že při částečném zatížení například při jízdě do mírného kopce kolísají otáčkami motoru. Taková převodovka je pak zralá na repasi, která může stát od 30 do 50 000 korun. Manuální řazení je solidní, ale na více jetá auta nesmíte moc pospíchat. Zejména mezi jedničkou a dvojkou to pak trochu drhne. Nezapomeňte vyzkoušet, jestli dobře funguje pohon všech kol. Je řešený mezinápravovou spojkou.

Přeplňovaný benzínový pětiválec 2.5 T je zajímavý a jeho výkon 147 kW vozu uděluje skutečně pěknou dynamiku. Pozor ale na jeho stav. Mladší motory na tom asi budou ještě dobře, ale u těchto pětiválců je rizikové praskání bloku motoru a vložek válců. Trpí na to především motory, které někdo pořádně neohřál a nedochladil a u kterých byly oddalovány výměny oleje. Navíc se prasklý blok velmi špatně diagnostikuje a zpočátku se projevuje jen velmi pomalým úbytkem chladící kapaliny. Pak přichází kouřivost za studena a následně nadměrné kouření během jízdy. Sníží se výkon, pod zátěží motor cuká, auto začne špatně startovat a malér je na světě. Pokud kupujete pětiválec se starším typem automatu, připravte se na horší dynamiku a spotřebu okolo 12 litrů v reálném provozu.

Od Fordu Kuga nečekejte nějaké zázračné schopnosti v terénu. Jasně, se čtyřkolkou bahnem projedete, ale nepouštějte se s tímto SUV do příliš těžkých mimosilničních etap. Nárazníky jsou nízko, světlost je malá a stačí trefit velký kámen a ohnete si kus nápravnice. Tohle není teréňák ale prostě jen stylový osobák, který se jako offroad jenom tváří. Právě proto kupované auto důkladně prohlédněte i vespod a hledejte stopy po neopatrné jízdě mimo asfalt. Otlučené nápravy nevěstí nic dobrého. Většina aut na trhu má ale maximálně odřené nárazníky a ráfky z městského provozu. Také pozor na únik oleje z pohonu 4x4, opravy bývají drahé. Naštěstí ve všem ostatním je Kuga obecně bezproblémová a jediné, s čím se musíte smířit, je jen průměrná kvalita zpracování detailů v interiéru. Občas auto povrzává a plasty se snadno poškrábou.

Celkové hodnocení

Foto: favcars.comFord Kuga první generace je spíše hatchback než plnohodnotné SUV. Jeho limitujícím faktorem je omezená praktičnost, ale oproti konkurenci nabízí výborné jízdní vlastnosti, skvělou ovladatelnost a dalo by se říci, že ve své třídě jezdí asi nejlépe. Ne snad, že by bylo sportovní, ale řídí se vážně příjemně a více charakteru už od SUV nedostanete, zvláště s velmi zajímavým motorem 2.5 Turbo. Rozumná volba je diesel 2.0 TDCI s pohonem předních kol, pokud nepotřebujete jezdit každý týden po neupravených cestách. Když chcete čtyřkolku, berte raději silnější turbodiesel o výkonu 120 kW. Z výbavy je doporučeníhodný parkovací asistent a vyhřívané čelní sklo. Naopak originální navigace je trochu pomalá a moderní přenosná udělá lepší službu. Než ale koupíte, dobře auto projeďte a vyzkoušejte. Nabídek je na trhu relativně dost, tak si nejprve udělejte celkový přehled.

Testujeme ojeté SUV Ford Kuga s motorem z Focusu RS – tohle tedy byla jízda

favcars.com

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.life24.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.