Pozor na „kolotoč“, tedy kontrolku brzdového obložení. Dlouho nic, ale pak máte neřešitelný problém

Foto: Markéta D.

Někdo tomu říká „sluníčko“, jiný zase „kolotoč“. Jde o oranžovou kontrolku, která neznamená akutní nebezpečí, ale upozorňuje, že nějaké může vzniknout. Když ho podceníte, vznikne velký problém.


Kontrolky na palubní desce mají různé barvy. A nejsou to náhodně vybrané barvy. Zatímco červené kontrolky upozorňují na akutní nebezpečí, při kterém je vhodné zastavit vozidlo a prověřit stav příslušné funkce na voze, oranžové kontrolky upozorňují na to, že něco není v pořádku, ale akutní nebezpečí zatím nehrozí. To ale neznamená, že lze takovou kontrolku přehlížet.

Kontrolka se rozsvítila, ale auto normálně jelo, tak jsem to nechala být. Asi po měsíci se ale začaly při brzdění ozývat šílené zvuky
Markéta D.; Praha

Občas se to ale děje. A velmi často je to u kontrolek, o jejichž významu nemá řidič ani potuchy. Možná jste někdy slyšeli o kontrolce, které se přezdívá „grilované kuře“, případně „vrtulník“, nebo o jiné, která má zase přezdívku „kolotoč“. Zatímco první zmíněná kontrolka signalizuje poruchu v systému řízení motoru, což má vliv na složení emisí, ta druhá upozorňuje na minimální tloušťku brzdového obložení. Ano, s autem se dá normálně a bezpečně jet, ale cesta by měla směřovat do servisu. Kdo to podcení, bude mít velký problém, který jen tak na ulici nevyřeší.

Kontrolka signalizující minimální tloušťku brzdového obložení se totiž rozsvítí poté, co senzory zaznamenají tenký plíšek v brzdových destičkách. Řidič pak může ještě pár stovek kilometrů bezpečně ujet, ale jedna z jeho prvních cest by měla rozhodně směřovat do servisu. Když to neudělá, hrozí mu několikanásobně vyšší servisní náklady. Proč? „Jakmile se i poslední vrstva z brzdových destiček obrousí, dostane se kov na kov a při brzdění se nejen ničí kotouče, ale auto přestává brzdit. V běžném provozu to pak je téměř neřešitelný problém“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na fyzické kontroly ojetých vozidel.

Při delší jízdě se pak mohou brzdové kotouče zcela zničit, nemluvě o tom, že taková jízda je již za hranicí bezpečnosti. Zatímco kompletní výměna běžných brzdových destiček například na Škodu Octavia může stát do 5 tisíc korun, výměna kotoučů přijde až na dvojnásobek. Uposlechnout oranžovou kontrolku se tedy rozhodně vyplatí.

Znáte význam všech kontrolek, které máte ve svém autě? Napište nám do diskuze.

Zdroj: Jiří Soukup; CarTrax; Markéta D.

Automobilový portál s testy ojetých aut a testy nových vozů, ale také zpravodajství ze světa automobilismu, automobilové novinky, levné ojeté vozy, recenze autobazarů, světové autosalony, rady jak koupit ojetý automobil, prověření VIN, chat s odborníkem, rady, jestli benzín nebo nafta, Škoda nebo Volkswagen, kombi nebo sedan…

Podívejte se i na naše další weby:

www.cryptonews.cz

www.cestyavylety.cz 

www.cartrax.cz

 


TestyOjetin.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@testyojetin.cz 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.testyojetin.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 TestyOjetin.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.