Ojeté BMW řady 1 není v českých autobazarech příliš běžným autem. A když už, na něj narazíte, tak to bývají chudší verze ze zahraničních fleetů za cenu, za kterou se dá koupit i větší „trojka“. Nejlevnější kusy z roku 2011 se aktuálně na trhu ojetin prodávají za cenu od nějakých 150 tisíc korun. počítejte ale s chudší výbavou a vyššími nájezdy. Opravdu pěkné kusy začínají na částce tak o 70 tisíc korun výš. Když ale koupíte auto s jasnou servisní historií, bude určitě spokojeni. Rozhodně ale počítejte s nutnou investicí přibližně 20 tisíc korun do prvního servisu, jako je výměna oleje, filtrů, brzdových destiček a mnohdy i pneumatik.
Foto: David ŽídekVozy značky BMW se vždycky snažily oslovit především ty, které baví řízení. I nejmenší hatchback řady 1 dostal tradiční uspořádání s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol, což je v této kategorii naprostý unikát. Konkurenční Golf nebo Audi A3 mají pohon kol předních. První generaci BMW řady 1 jsme už testovali, dnes se v testech ojetin podíváme na generaci druhou, která se prodává od června 2011. Nyní má za sebou facelift a přespříští rok bychom měli poprvé vidět generaci třetí, která ale podle všeho již přejde na pohon kol předních. Předokolku už BMW dělá, je to model řady 2 Active Tourer, platformu má společnou i s vozy značky Mini. Důvodem přechodu na jinou platformu jsou především náklady na výrobu, zadokolka je prostě dražší.
Foto: David ŽídekNa test ojetiny jsme si půjčili poměrně obvyklý základní naftový model BMW 116d. Ten má pod kapotou vznětový motor o výkonu 85 kW (116 k) a točivém momentu 260 Nm, naše auto mělo šestistupňový manuál, ale na prodej bývají i automaty. Testované auto je z roku 2013, najelo 131 000 km a prodejce za něj v době testu chtěl 335 000 korun. To je velmi zajímavá nabídka za prestižního bavoráka, který by jako nový stál s touto výbavou skoro 800 000 korun. Ona je sice základní cenovka nižší, ale přidejte si u základních BMW nějakou výbavu a najednou příplatky přelezou více než 100 000 korun, ani nevíte jak. Tohle ojeté BMW řady 1 je tak vlastně za méně než polovinu toho, co by stálo jako nové. Nyní už cenu tak drasticky ztrácet nebude.
Foto: David ŽídekNa trhu je výběr trochu složitější, většina prodávaných aut jsou sice mladé, ale dost ojeté fleetové kusy se základními motory. Dynamicky zajímavější verze BMW 120i, nebo dokonce M135i či M140i s řadovým šestiválcem jsou vzácnost, případně velmi drahá vzácnost. Většina dobře vybavených BMW řady 1 se silnějším motorem má pak automat a pohon všech kol (první generace se v čtyřkolce nedělala), což asi nebude volba těch, kteří rádi řídí a s autem chtějí „pracovat“. Nicméně druhá generace řady 1 od BMW už není tak řidičsky zábavná jako ta první. Řízení je trochu zbrklé a bez velké zpětné vazby. Je to ale o zvyku a stačí pak v zimě vyrazit na zasněžené parkoviště, vypnout stabilizační systém a hned uvidíte, v čem je kouzlo klasické zadokolky. Nadšeného řidiče, který ví, co dělá, dokáže BMW řady 1 opravdu odměnit. A trakce v zimě se nebojte, s kvalitními pneumatikami opravdu nebude problém vyjet do kopce. Opak možná platil u starých žigulíků a bavoráků s přetíženým předkem a mizernými pneumatikami před dvaceti lety.
Foto: David ŽídekBMW řady 1 se může pochlubit slušnou statistikou spolehlivosti. Například německý autoklub ADAC sbírá data z výjezdů asistenčních služeb a u BMW řady 1 z let 2013 a 2014 zasahovala asistence jen v méně než dvou procentech případů. Statistiky možná zkresluje skutečnost, že hodně německých BMW má předplacený značkový asistenční servis, ale to platí i u jiných značek, které mají horší výsledky. BMW řady 1 má nejen nejlepší statistické výsledky ve své kategorii, ale jedny z nejlepších vůbec mezi všemi sledovanými vozy. A provozní spolehlivost prozatím potvrzují i servisy. Základní mechanika totiž funguje dobře a udržované auto, se kterým se jezdí na pravidelné prohlídky, většinou nezlobí. Pokud nejsou na autě velká nízkoprofilová kola a sportovní podvozek, bude také dobře snášet průměrnou českou okresku. Díly pak nestojí závratné sumy, spíše vykrvácíte za autorizovaný servis. Ale s bavorákem po záruce vás nikdo nenutí jezdit do značkového servisu a platit tam patnáct stovek za hodinu. Nezávislý specialista na BMW udělá stejnou práci za polovinu, často i levněji.
Foto: David ŽídekNějaké závěry o dlouhodobé spolehlivosti relativně mladého vozu se ještě moc dělat nedají. Bude strašně záležet na minulosti a servisní historii. Prodlužování servisních intervalů nedělá dobře žádnému motoru, proto zkraťte výměny oleje na 15 000 km nebo jeden rok. U moderních BMW je dost otravný palubní počítač, který se musí pravidelně nulovat, ale s tím pomůže každý servis s odpovídající diagnostikou. Zlobí to spíš jen ty, kteří řeší servis svépomocí. Jestli zvolit benzín nebo diesel je dnes už asi jedno. Oba motory jsou srovnatelně komplikované, diesel k tomu přidává ještě potenciální hrozbu ve filtru pevných částic. Největším strašákem moderních motorů je pak zakarbonování. Tankujte kvalitní palivo, občas motor trochu prožeňte a nezapomínejte na již zmíněné včasné výměny oleje. Choulostivou oblastí je také převodovka a zadní diferenciál, pokud se řidič nechová k autu zrovna vybíravě. Elektronika ale u moderních BMW moc často nezlobí, přesto raději všechno před koupí vyzkoušejte.
Celkové hodnocení
BMW řady 1 druhé generace učinilo pokrok po stránce praktičnosti, přeci jen je nyní uvnitř více místa. Zlepšila se výbava a motory jsou úspornější. Tohle auto ale ocení spíše ten, koho baví řídit a využije potenciál pohonu zadních kol. Na trhu ojetin je sice řada 1 za hezké peníze, ale za podobnou cenu koupíte větší BMW řady 3. Jestli diesel nebo benzín, to si podle očekávaného nájezdu spočítejte sami. Pokud máte raději dynamické svezení, hledejte alespoň verze 120i nebo 120d, které už mají výkonu dostatek. Samozřejmě je pak svezení s BMW M135i nebo M140i někde úplně jinde, ale to se dostáváme do zcela jiné cenové relace. Na každý den je testované BMW 116d skvělý společník, jen od něj nečekejte nějaké závratné výkony. Na druhou stranu umí jezdit za pět litrů nafty, benzínový protějšek si vezme zhruba sedm až osm litrů.