Nástupce modelu Rapid se posunul trochu výš a nabídl spíše takovou menší alternativu Octavii než vyloženě levné a jednoduché auto. Důkazem budiž i přechod na modernější modulární platformu MQB A0, kterou využívá třeba nové Polo nebo Ibiza a dostane ji i budoucí Fabia. Pro potřeby modelu Scala byla ale platforma prodloužená. Scala působí o poznání lépe i uvnitř. Prestižnějšímu dojmu ale odpovídá i cenová politika. Zatímco slušný Rapid stál do 400 tisíc, solidně vybavená Scala stojí skoro půl milionu.Škoda Scala působí i ve své nejlevnější variant prestižním dojmem. Tomu ale odpovídá i cenová politika. Zatímco nový slušný Rapid stál do 400 tisíc, solidně vybavená Scala stojí skoro půl milionu.
Prodej modelu Scala odstartoval na začátku roku 2019, takže to ještě není tak zavedené auto a široké zkušenosti na trhu ojetin s ním nejsou. Aktuálně se spíše obchoduje s ročními, předváděcími a skladovými nejetými vozy. Jak ale pomalu končí různé operativní leasingy, začínají se Scaly na trh ojetých vozů dostávat. Levné však nejsou. Statistiky spolehlivosti TÜV Report ještě Scalu nesledují, protože je to relativně nové auto. Škodovky z téhle doby ale německé statistiky zrovna moc dobře nevidí. Nejlépe na tom je z tříletých ojetin na 45. místě Fabia, následuje 67. Yeti a 75. Rapid. Škoda Octavia je 93., Superb 108. ze 129 hodnocených aut. Jen málo ojetin má najeto přes 50 000 km, spíše se setkáte s ročními vozy s maximálně dvacetitisícovými nájzedy. Cena se pak liší podle výbavy a motoru. Nejlevnější kusy jsou tak spíše skromně vybavené skladové vozy s nulovými nájezdy s nějakým základním motorem, nejčastěji tříválcem 1.0 TSI.
Foto: David ŽídekNejlevnější Scala se tak dá sehnat do 350 000 Kč i jako úplně nová, těch opravdu reprezentativních ojetin ještě moc není. Uvídíme, až doběhnou první tříleté firemní leasingy, co to s nabídkou ojetin a s cenami udělá. Po necelých dvou letech na trhu je ale ještě brzy. Předpokládáme, že tříletá Scala s nájezdem do 100 000 km stejně bude stát minimálně 200 tisíc, spíše víc, pokud bude hezky vybavená. Tříleté Rapidy s takovými nájezdy začínají u 180 tisíc, Octavie u 240 tisíc Kč. Scala tak bude někde mezi. Motorovou paletu Škoda značně zjednodušila, takže Scalu koupíte především s litrovým tříválcem TSI, který se nabízí ve verzích o výkonech 70 nebo 85 kW. Základní verze má ještě pětistupňový manuál, ta silnější šestistupňový a alternativně může mít ještě sedmistupňový automat DSG. Benzinovým vrcholem je čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW a šestistupňovým manuálem, případně sedmistupňovým automatem DSG.
I přes ústup ze slávy dostala i Scala diesel. Motor 1.6 TDI má výkon 85 kW a vedle šestistupňového manuálu může mít rovněž automat DSG se sedmi rychlostmi. V nabídce se objevila i plynová verze na CNG. Motorizace 1.0 G-Tec má 66 kW a k dispozici je výhradně s šestistupňovým manuálem. Všechny Scaly majím pohon předních kol, se čtyřkolkou se vůbec nepočítá. Hodnotit Spolehlivost u skoro nového auta je dost ošemetné, ale můžeme připomenout aspoň několik poznatků o použitých motorizacích v jiných modelech značky a koncernu. Diesel 1.6 TDI je mechanicky solidní, ale potřebuje pravidelný servis a určitě zkrácení servisních intervalů na jeden rok či 15 000 km. Právě prodloužené třicetitisícové intervaly jsou pro moderní motory záhubou. Udržované TDI má ale potenciál najet vysoké porce, daleko za 300 000 km. Tříválec 1.0 TSI měl nejprve problémy se spojkou, ale výrobce pohon modifikoval ještě v Rapidu a spojka ve Scale by už měla vydržet standardně. Pokud tříválec dostává kvalitní palivo s aditivy, jezdí se s ním i mimo město a každý rok v něm majitel vymění olej, vydrží. Po 100 000 km na natažené třicetitisícové intervaly ale přeci jen už vykazuje opotřebení. Proto zkraťte servisní plán, pak vydrží opravdu dlouho.
Nejvíce starostí bylo se čtyřválcem 1.5 TSI, u kterého musel výrobce několikrát modifikovat software. Otázkou je, jak bude fungovat teď. Mechanika je v zásadě spolehlivá, ale motor si pokazil pověst. Věříme, že po servisních akcích už bude vše fungovat. Zase platí, že je potřeba zkrátit servisní plán na konzervativních 15 000 km a tankovat kvůli přímému vstřikování aditivované kvalitní palivo. Kdo kupuje automat DSG, musí počítat s životností spojek kolem 100 000 km. Dnes už ale sady spojek do dvouspojkové převodovky stojí rozumné peníze. Trochu se prodraží práce, ale to je prostě daň za komfort automatu. Naše doporučení je koupit, pokud to rozpočet dovolí, nový skladový model (či auto s nájezdem do 20 000 km), nastavit konzervativní servisní plán a pak by snad neměly žádné starosti přijít. I přes moderní vzhled je Scala vlastně stále poměrně obyčejné auto. Jestli si na něco majitelé stěžují, tak je to občasné zmatkování a zamrzání palubního infotainmentu, ale to vyřeší průběžné aktualizace. Na nějaké zevrubné hodnocení Scaly jako ojetiny si ale musíme počkat, až trh zaplaví pětiletá auta s nájezdy přes 150 000 km. Pak se na tuhle škodovku podíváme znovu.