Ani nájezd 200 tisíc kilometrů nesrazí cenu ojetého Volkswagenu Passat nějak příliš hluboko pod hranici 300 tisíc korun. A nebude tomu tak ani v budoucnu. Volkswagen Passat kombi totiž patří mezi nejžádanější ojetiny v českých autobazarech. Je to prostě česká autobazarová stálice a ani riziko přetočených tachometrů u firemních vozů nebo vozy opravené po těžších haváriích neodradí kupce aby za ojetý Passat utráceli nadprůměrné ceny. Je to prostě dobré a kvalitní auto, jen je potřeba velmi dobře vybírat, kde auto koupíte a trvat na doložení kompletní servisní historie.
Foto: David ŽídekVolkswagen Passat je taková bazarová legenda a pro mnoho lidí to je splněný sen vlastnictví prestižního německého sedanu nebo kombi. Samozřejmě můžete namítat, že na trhu existuje plno prémiovějších a lepších aut, ale prodejní čísla ukazují, že Passat stále láká velké zástupy lidí. A není se čemu divit, je to vážně dobré a příjemné auto. Passat není žádný sporťák, ale pokud má v pořádku podvozek a kvalitní pneumatiky, jede pohodlně, jistě a řídí se tak nějak samo sebou. Až si člověk řekne, jestli má vlastně potřebu utrácet za prestižnější auto od BMW, Audi nebo Mercedesu... A právě tahle oblíbenost a skutečné kvality Volkswagenu Passat stojí za tím, že model označený jako B7, který se vyráběl v letech 2010 až 2014, s cenou pod magických 300 000 korun ještě moc padat nechce. Ale už jsou takové případy. Takže, stojí za to?
Čtěte také: Test ojetého SUV Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Jako příklad takového auta, které se již dostalo pod hranici tří set tisíc, je právě testovaný Passat Variant s motorem 2.0 TDI a automatickou převodovkou DSG, který jsme si půjčili na test. Auto z roku 2011 ujelo už docela solidní porci 207 000 km a prodejce za něj chtěl v době testu 280 000 korun. Na první pohled byste mu ale takové kilometry neřekli, protože interiér skutečně dobře maskuje svůj nájezd, sedačky nejsou prosezené a o auto se evidentně někdo staral, nebo ho aspoň nepoužíval k odvozu stavební suti. Uvnitř je Passat pořád jako nový a celkový nájezd a trochu oťukaný předek napovídají, že sloužil hlavně jako dálniční služebák. To je ale funkce, kterou právě Passat zvládá skvěle a přesně je pro ni dělaný.
Zajímavé je, jak se motor 2.0 TDI po letech uklidní. Díky vyvažovací hřídeli a výbornému odhlučnění o motoru skoro nevíte a k jeho nástupu výkonu, dynamice a kultuře chodu nelze mít námitek. Spotřeba se pohodlně drží pod sedmi litry a celé auto dělá přesně to, co od něj čekáte. A z hlediska budoucího provozu a údržby ojetiny je právě motor 2.0 TDI asi největší jistotou pod kapotou Passatu B7. Je celkem jedno, o kterou verzi se jedná. Počáteční drobnosti už Volkswagen dořešil, a i když jisté riziko selhání pohonu olejového čerpadla nebo utržení rozvodů stále existuje, už to není tak strašné jako u jednotek TDI-PD. Jen se domluvte se svým mechanikem na servisním plánu, pro olej jezděte nejpozději po 15 000 km a raději řešte citlivá místa s předstihem. Díky znalosti tohoto motoru má plno šikovných mechaniků nástroje a materiál, jak choulostivá místa upravit.
Foto: David ŽídekVyhněte se ale načipovaným autům a kusům, které nemají jasnou servisní historii a dohledatelnou minulost. Testované auto ukazuje, že 50 000 km najetých za rok není pro Passat nic neobvyklého a je to spíše norma. Jenže ani po více než dvou stech tisících tohle není auto do šrotu a při správném servisu a rozumném zacházení slibuje Passat ještě dalších několik set tisíc kilometrů spolehlivého provozu. I mechanické převodovky jsou bezproblémové, v případě šestistupňového DSG je potřeba počítat s životností spojek okolo 250 000 km. Nezapomeňte měnit v převodovce olej každých 60 000 km, a pokud taháte přívěs a jezdíte často po městě v kolonách, klidně měňte olej už po 40 000 km. To samé platí pro systém Haldex, který je jinak spolehlivý a vydrží, pokud se o něj staráte. Nezapomeňte ještě na výměnu rozvodů u motorů TDI (doporučuje se poprvé po 160 000 km a pak každých zhruba 120 000 km). Jinak toho vážně není moc, čeho byste se měli bát. Elektronika většinou nezlobí a o filtrech pevných částic lidé také ani neví.
Doporučujeme: Test ojetého kombi Škoda Octavia Scout
Foto: David ŽídekU benzinových motorů je to složitější a kvůli rizikovým rozvodům se mějte na pozoru. Vždycky se dá všechno řešit, ale raději měňte řetěz s předstihem, protože následky bývají velmi vážné. Jednotka 1.4 TSI je na Passat docela slabá, motor 1.8 TSI a 2.0 TSI představují mnohem lepší a dynamičtější volbu při stále akceptovatelné spotřebě paliva. Pokud nechcete řadit, hledejte radši dvoulitr, který má spolehlivější DSG s tzv. mokrými spojkami. Sedmistupňové DSG se suchými spojkami totiž umí pozlobit a opravuje se draze. Motor 3.6 V6 je zajímavost, kterou asi ocení jen někdo, kdo si chce hrát na dálničního policajta a najede menší porci kilometrů. Tenhle motor si vezme reálně kolem 12 litrů. Výhodou Passatů 3.6 V6 je standardně dodávaný pohon všech kol a velmi luxusní bohatá výbava. Nevýhodou je pak to, že třeba s BMW 530i se svezete daleko lépe. Nicméně u šestiválce vás většinou nečekají desetitisícové roční nájezdy. Jsou auta, která po čtyřech letech ještě nepřekročila ani 80 000 km.
Celkové hodnocení
U ojetého Volkswagenu Passat B7 s motorem 2.0 TDI asi nedokážeme přinést nějaký nový převratný objev. Udržované kusy s jasnou servisní historií, které kupujete přes prověřený a spolehlivý zdroj, jsou bezproblémovou volbou. Spíše myslete na to, že Passat je stále oblíbeným cílem podvodníků a zlodějů, takže investujte do kvalitního zabezpečení a zvažte i nějakou formu havarijního pojištění. Díly sice nestojí vyloženě likvidační sumy, ale stačí to někde lehce ťuknout a xenon i na Passata stojí třicet tisíc, kapota dvacet, nárazník také dvacet. Důležité je pak především dodržovat konzervativní servisní plán a všechny drobnosti řešit hned, ať na sebe nenabalují další a další problémy. Volkswagen Passat je totiž velmi solidní, bytelné a spolehlivé auto, a pokud ho dokážete udržet v dobré kondici, zachová si svou hodnotu a vždycky ho zase dobře prodáte.