Testy ojetých aut, recenze nových aut

Po otevření autobazarů půjde těchto pět vozů na dračku a jejich ceny porostou

12.11.2020 Jan Smékal Zdroj: Jan Smékal
Foto: Jan Smékal

Kdo má dnes jedno z těchto pěti aut, může ho za pár měsíců prodat možná dráž, než ho koupil. O některé ojetiny totiž bude enormní zájem a jejich ceny tak pravděpodobně porostou.


Koupit dnes ojeté auto je trochu problém. Jedinou variantou je online prodej, který ovšem nenabízejí všechny autobazary a navíc má tento způsob prodeje určitá úskalí. Zákazníci tak spíše vyčkávají na opětovné otevření provozoven a dá se očekávat, že se již brzy dočkají. Podle odborníků z trhu se pak dá očekávat zajímavý vývoj. Některé ojetiny totiž budou žádané více než v předchozím období a jejich ceny mohou růst. U některých značek a modelů i o více než 10 procent. Proč? Bude jich totiž pravděpodobně méně. Ti, kteří chtěli auto původně prodat budou možná vyčkávat, jak se ekonomická situace bude dále vyvíjet, a ti, co chtěli kupovat, budou ve svém výběru pravděpodobně trochu konzervativnější a budou tak mnohdy hledat vozy v nižších cenových relacích. Jejich cena ale paradoxně asi poroste. A kterých značek a modelů by se tato situace mohla týkat? 

Samozřejmě těch osvědčených stálic autobazarového trhu jako je například Škoda Octavia, Volkswagen Golf, Škoda Fabia 7,2 % nebo třeba VW Passat. Podle odborníků z oblasti obchodu s ojetými vozy budou nejžádanější tyto modely a ročníky: 

Dacia Logan/Sandero II 1.5 dCi 

Ve druhé generaci těchto populárních levných modelů Dacie se už objevila vylepšená verze motoru 1.5 dCi, která tolik netrpí na přidírání na klice. A pokud budete měnit včas olej (každý rok nebo po 15 000 km), měl by malý čtyřválec od Renaultu opravdu dlouho vydržet. Pokud funguje správně, dá se dlouhodobě jezdit za 4,5 litru nafty na 100 km, aniž byste se museli moc snažit. Navíc v ceně do 150 tisíc Kč bývají Dacie slušné a s rozumným nájezdem. Přesto je tu pár drobností, které mohou výhodnost nízké spotřeby dieselu rychle zvrátit v jeho neprospěch. Motor má velice drahé a bohužel choulostivé vstřikovače, které zhruba každých 200 000 km potřebují repasovat. A oprava jednoho stojí přes čtyři tisíce korun. Pokud ale tankujete kvalitní naftu s aditivy, měly by vydržet podstatně déle. Motor má také bohužel drahý dvouhmotový setrvačník a je potřeba počítat, že částicový filtr a další dieselové věci nejsou nesmrtelné. Pokud ale jezdíte hodně, mohlo by to dávat smysl. A doporučujeme u Dacií důkladně ošetřit spodek a dutiny, abyste je ochránili před korozí. 

Škoda Octavia Combi III 2.0 TDI 110 kW do 300 tisíc korun 

Jako alternativa k nákupu nového vozu v pokrizové době může Octavia skvěle posloužit rodinám i podnikatelům. V servisech s ní nebyly žádné zásadní problémy. Oproti dvojce má více místa na zadních sedačkách. Kufr je obrovský nejen u kombíku, ale také u liftbacku, kterých je na trhu podstatně méně. Výkon 110 kW a kroutící moment 320 Nm bohatě postačí na cesty k moři s celou rodinou. V cenách 250–300 tisíc korun jsou nabízeny vozy z let 2014–2017 s nájezdem do 150 tisíc kilometrů. Takové kilometry u dobře servisovaného vozu nepředstavují žádný problém. Jsou již známé nájezdy přes 500 tisíc kilometrů. 

Škoda Fabia II 1.4 16V 63 kW do 100 tisíc korun 

Levná a spolehlivá auta jsou v kurzu v dobrých i špatných časech. Mezi ojetinami do 100 tisíc korun tyto požadavky splňuje Fabia II. Je to vůz s notoricky známými servisními plány ve všech garážích a malých servisech. Fabia Combi může dobře posloužit jako rodinný vůz i jako vůz pro řemeslníky. Kombi a hatchback jsou na trhu rozprostřeny asi půl na půl. Největší poptávka je po vozech s motorem 1.4 16V 63 kW. Je to dáno jeho konstrukční jednoduchostí a z ní vyplývající spolehlivosti. V kategorii 75-100 tisíc korun naleznete vozy s tímto čtyřválcem z let 2009-2014 s nájezdem mezi 150-200 tisíc kilometrů. Obavy z takového nájezdu bych si dělal jen u vozů s nejasnou servisní historií.

Peugeot 208 1.6 HDI 

Do 150 tisíc korun se dá pořídit i kompaktní Peugeot 208 s osvědčeným a spolehlivým dieselem 1,6 l. Výběr opravdu udržovaného kusu s historií ale bude trochu loterie. Dost neprověřených importů bez dohledatelné servisní historie by totiž mohlo být neúměrné riziko a následné investice do oprav by mohly smazat výhodu reálné pětilitrové spotřeby tohoto pružného a dynamicky slušného motoru. Hledejte auto českého původu, u kterého se dá minulost lépe ověřit. Větší nájezd nemusí vadit, pokud má auto vedené servisní záznamy. Moderní peugeoty jsou spolehlivé a hlavně vůbec nereznou. Doporučujeme ale u motoru nechat upravit olejovou vanu, ve které je trochu neštěstně zapuštěn šroub pro vypouštění oleje. Ohněte se pod auto a pokud uvidíte, že už vanu někdo upravil (dá se koupit alternativa s "vystrčeným" šroubem) před vámi, kupujte. Takový motor bude v lepším stavu a vydrží. 

A pak je tu jeden dražší model, který ale tipujeme do pětky nežádanějších ojetin také: 

Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 110 kW do 500 tisíc korun

Nabízí podnikatelům úspěšnou image a pohodlí na dlouhé cesty. Na trhu ojetin, stejně jako u Octavie převažují kombíky. V cenové relaci 450-500 tisíc korun již dosáhnete na vozy aktuální generace B8 z roku 2015 až 2018, někde s prodlouženými zárukami autorizovaných prodejců. Ve vozech s nájezdem do 100 tisíc kilometrů je výběr již mírně omezený. Převládají v něm převodovky DSG, narazíte i na vyšší výbavy s kvalitním infotainmentem. Častější jsou adaptivní tempomaty, parkovací asistenty a jiné prvky výbavy zpříjemňující život. O životnosti motoru 2.0 TDI 110 kW platí totéž, co u oktávky. Při správné údržbě vydrží sloužit dobře a dlouho.  

Další články




K provozování webových stránek www.testyojetin.cz využíváme takzvané „cookies“. Jde o soubory sloužící k přizpůsobení obsahu webu, k měření jeho funkčnosti a k publikování a zobrazování takového obsahu, který koresponduje s Vašimi zájmy a preferencemi. Používáním tohoto webu souhlasíte se způsobem, jakým s cookies nakládáme. V případě, že se sběrem a uchováním cookies nesouhlasíte, opusťte, prosíme, tyto webové stránky.